ساخت براش دود در فتوشاپ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۰اسفند

چیزی که خلق خواهید کرد!
حلقه های دود، بسیار ظریف، زیبا و برای تماشا شگفت انگیزند. رقص حلقه های دود در میان هوا، نشان می دهد که اتمسفر ما واقعا چگونه است. افکتی که به دنبال ایجاد آن هستیم، در نگاه اول به صورت فریبنده ای ساده است، اما میزان تحرک آن، گیج کننده و پیچیده است.
ایجاد دودی که واقعی به نظر برسد، در فضای دیجیتال کار آسانی نیست. با این حال، عکس گرفتن از اثرات واقعی بسیار ساده تر خواهد بود. در این نوشتة کوتاه، یک تکنیک برای ایجاد براش های دود فوق العاده زیبا در Adobe Photoshop به شما خواهیم آموخت.
1. ایجاد اثر عملی
مهمترین چیزی که در طول کار باید یادتان باشد، ایمنی است. شعله های بدون حفاظ خطرناکند. پس تمهیدات لازم برای خاموش کردن آتش، برای زمانی که همه چیز از کنترل خارج شد، فراهیم کنید. یک استکان آب برای خاموش کردن کبریت ها در کنار دستتان باشد.
گام اول
چیزهایی که برای این کار لازم هستند، بسیار ساده اند و احتمالا همة آن ها در لوازم خانه پیدا می شوند:
• یک سطح کوچک نسوز، مثل سینی پخت کیک
• کبریت یا فندک
• گوش پاک کن
• گیرة لباس
• ژل روغنی

گام دوم
یک گوش پاک کن بردارید و یک سر آن را کاملا به ژل روغنی آغشته کنید. این گوش پاک کن، مشعل کار ما خواهد شد. ژل روغنی شعلة بسیار داغی را ایجاد می کند و بسیار بیشتر از یک کبریت روشن می ماند. همچنین دود بیشتری تولید می کند.

گام سوم
گیرة لباس را به سر دیگر گوش پاک کن وصل کنید تا آن را عمودی نگه دارد. سپس آن ها را روی سطح نسوز قرار دهید. ما از یک سینی کیک استفاده کردیم. با این کار هر شعله ای که روشن می شود در زیر ظرف کیک ما خواهد بود و تغییر در مزة آن ایجاد نمی کند!

گام چهارم

سینی کیک را در جایی قرار دهید که پس زمینة آن بسیار تاریک باشد. یک منبع نور قابل کنترل هم در کنار آن فراهم کنید. تنظیمات ما را در تصویر زیر مشاهده می کنید. یک پارچة سیاه روی دیوار پشت زمینه آویزان کرده ایم. پروژکتور در پشت مشعل کوچکمان، متمایل به یک طرف و به سمت بالا قرار گرفته است. بهترین حالتی که می توان بدون تداخل حرکت شعله، به راحتی از دود آن تصویربرداری کرد، همین حالت است. بعد از چند آزمایش، یک چتر منعکس کننده نیز برای جلوگیری از انعکاس نور از پس زمینه اضافه کردیم.

در اینجا همان تنظیمات را می بینید که پروژکتور روشن شده است و بقیة اتاق تاریک است.

اگر این تجهیزات تصویربرداری را ندارید، می توانید این کار را در یک اتاق تاریک با پس زمینة سیاه و دوربینی با نور فلش قوی انجام دهید.
گام پنجم
قبل از روشن کردن شعله، روی تنظیمات دوربینتان کار کنید. بسیار بعید است که در این حالت با تنظیمات خودکار دوربین بتوانید کار کنید. دوربین پیام خواهد داد که صحنه بسیار تاریک است و فلش، عکس را خراب خواهد کرد. فلش دوربین را غیرفعال کنید. دوربین را روی سرعت شاتر100 /1، دیافراگم F/5.0 و ISO 500 تنظیم کنید. این بهترین حالتی است که ما به آن رسیده ایم. حالت عکس گرفتن را روی حالت مداوم قرار دهید تا بتوانید تا آنجایی که می شود، فریم های مختلفی بگیرید. صحنه بسیار تاریک است اما دنبالة دود به خوبی قابل دیدن می شود.

 

گام ششم
حالا وقت آن است که با دقت شعله را روشن کنیم. اگر از کبریت استفاده می کنید، فنجان آب را نزدیک خود بگذارید و پس از آن که شعله را روشن کردید، کبریت را درون آن بیندازید.

اجازه دهید برای لحظاتی آتش روشن بماند تا شعله به خوبی بگیرد.

شعله را با فوت خاموش کنید و رشته های زیبای دود را ببینید.

گام هفتم
حالا از آن عکس بگیرید. قاب تصویر را طوری تنظیم کنید که پس زمینة دود فقط پردة سیاه باشد. سعی کنید شعله و نور بیرون از قاب تصویرتان باشد. دکمة دوربین را پایین نگه دارید و تا جایی که حافظة دوربین اجازه می دهد، عکس بگیرید. گوش پاک کن حدود سی ثانیه تا یک دقیقه، دود طول می کنید. بنابراین فرصت کافی برای گرفتن عکس های متفاوت خواهید داشت.

این فرآیند را تا آنجایی که می خواهید برای تولید عکس های بیشتر از حلقه های دود، انجام دهید. حتما پس از اتمام کار، گوش پاک کن را داخل استکان آب بیندازید تا باعث بروز حادثه ای نشود.
2. ساخت دیجیتال براش
حالا که آتش بازیمان را انجام دادیم، زمان آن است که روی تصاویر دودمان کار کنیم و آن ها را به یک منبع پرکاربرد دیجیتال تبدیل کنیم.
گام اول
یکی از عکس ها را در فوتوشاپ باز کنید. حتی اگر دود خاکستری به نظر می رسد، اطلاعات برخی رنگ ها وجود دارد. فتوشاپ هنگام تولید یک براش، رنگ ها را نادیده می گیرد. پس بهترین کار آن است که ما هم همین کار را انجام دهیم. یک Black & White Adjustment Layer به عکس اضافه کنید.

گام دوم
یک Levels Adjustment Layer اضافه کنید و تنظیمات آن را مطابق تصویر زیر قرار دهید. این تنیمات، کنتراست تصویر را بیشتر می کند و باعث خلق یک براش قویتر می شود.

گام سوم
یک لایة جدید بالای لایة پس زمینه اضافه کرده و نام آن را Edge Treatment بگذارید. سپس با استفاده ابزار (Brush (B، با رنگ سفید و نوک قلم نرم، محدودة زیر حلقه های دود را رنگ کنید (مطابق تصویر زیر). گوشه های تصویر را رنگ نکنید. در جایی که دود به گوشة عکس می رسد، Opacity قلم را کم کنید تا تغییر رنگ گوشة تصویر، ملایم باشد. این کار، از تولید گوشه های دندانه دار هنگام استفاده از براش، جلوگیری می کند. همچنین از قلم برای از بین بردن هر نقطه ای که ممکن است براش را از هم گسیخته نشان بدهد، استفاده کنید.

گام چهارم
براش ها در فتوشاپ، رنگ سیاه را به پیکسل های مثبت و رنگ سفید را به پیکسل های منفی تعبیر می کنند. برای همین باید جای سیاه و سفید تصویر تغییر کند. یک Inver Adjustment Layer بالای بقیة لایه ها اضافه کنید تا جای رنگ ها به کلی عوض شود.

گام پنجم
فتوشاپ تا زمانی که لایة هدف یک Adjustment Layer است، نمی تواند براش را تعریف کنید. برای حل این مشکل، روی لایة پس زمینه کلیک کنید و سپس به آدرس Edit > Define Brush Preset بروید. یک نام برای براش انتخاب کنید و کلید OK را بزنید. حالا این براش جدید در پایین لیست Brush Presets در دسترس خواهد بود.

منبع

۲۶۴۱نمایش ۹۳/۱۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی