طراحان گرافیک در دنیا ، در دو حیطه بیشترین فعالیت را دارند. در وهله ی اول تبلیغات و اطلاعرسانی در وسیع ترین ابعاد خود و در وهله ی دوم مطبوعات و انتشارات. نشر و مطبوعات شامل نشریات مختلف ، مجلات ، روزنامه ها، کتاب ها و در طی دو دهه ی اخیر وبسایت های اینترنتی است. در واقع نشر مجموعه اطلاعاتی بصورت متن و یا تصویر و یا هردو بوده که تکثیر می شود...
"نشر برابر واژه publishing است که به معنی به اطلاع عموم رساندن و یا بصورت عمومی درآوردن است، مخصوصا بوسیله چاپ. نشر و مطبوعات حیطه ایست که لزوما همه ی دست اندرکاران گرافیک و رشته های مربوط با آن با کمک یکدیگر زمینه ی تولید و تکثیر یک مجله ، روزنامه و یا یک کتاب خواندنی و یا دیدنی را بوجود می آورند.
دست اندرکاران این محوطه ی عظیم عبارتند از مدیران هنری، طراحان گرافیک، اجراکاران، تایپوگرافان، عکاسان و تصویرگران که همکاری تنگاتنگ آنهاست که تولیدات حوزه ی مطبوعات و انتشارات را مقدور می سازد. در واقع این تنها بخش محوطه ی گرافیک است که بدون همکاری عوامل ذکر شده (بجز موارد استثنائی) نمی توان در آن کاری از پیش برد. یک نشریه ی حرفه ای نمی تواند مدیر هنری نداشته باشد، نمی تواند از امکانات تایپ و تایپوگرافی صرف نظر کند، نمی تواند از عکاسان استفاده نکند و نمی تواند از همکاری تصویرسازان چشم بپوشد.
نشریات به معنی واقعی همکاری گروهی را می طلبد. همکاری برای هدفی معین و مشخص که ماورای امیال شخصی دست اندرکاران است.درست مثل یک پازل که تکه های مختلف در کنار هم تصویر بزرگتری را می سازند و برای تکمیل پازل هر تکه به اندازه ی دیگری اهمیت دارد. البته ساختاری هرم گونه برای مدیریت یک نشریه لازم است. ولی حتی کسانی که در منطقه ی نوک هرک اند نیز به هدف ارتباط با مخاطب بیش از امیال شخصی ارزش می گذارند."
همانطور که در بخشی از یادداشت فرشید مثقالی خواندید، حیطه ی نشر و چاپ، حیطه ی جذاب، متفاوت و البته حساسی است که لازم است بطور کارشناسی به آن پرداخته شود. این زمینه هیچگاه رو به کسادی نخواهد رفت و به دلیل رواج آن میان مردم، اهمیت خود را از دست نخواهد داد.علاوه بر مقاله ی بالا ، قصد داریم نکات کاربردی تری را درباره مدیریت یک نشر در در شماره های آینده ی یاقوت ارائه دهیم.امیدواریم که مفید واقع شود.
فرشید مثقالی- مجله حرفه هنرمند - نشرومطبوعات