نشر و مطبوعات - فرشید مثقالی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۲اسفند

طراحان گرافیک در دنیا ، در دو حیطه بیشترین فعالیت را دارند. در وهله ی اول تبلیغات و اطلاعرسانی در وسیع ترین ابعاد خود و در وهله ی دوم مطبوعات و انتشارات. نشر و مطبوعات شامل نشریات مختلف ، مجلات ، روزنامه ها، کتاب ها و در طی دو دهه ی اخیر وبسایت های اینترنتی است. در واقع نشر مجموعه اطلاعاتی بصورت متن و یا تصویر و یا هردو بوده که تکثیر می شود...

"نشر برابر واژه publishing  است که به معنی به اطلاع عموم رساندن و یا بصورت عمومی درآوردن است، مخصوصا بوسیله چاپ. نشر و مطبوعات حیطه ایست که لزوما همه ی دست اندرکاران گرافیک و رشته های مربوط با آن با کمک یکدیگر زمینه ی تولید و تکثیر یک مجله ، روزنامه و یا یک کتاب خواندنی و یا دیدنی را بوجود می آورند.

دست اندرکاران این محوطه ی عظیم عبارتند از مدیران هنری، طراحان گرافیک، اجراکاران، تایپوگرافان، عکاسان و تصویرگران که همکاری تنگاتنگ آنهاست که تولیدات حوزه ی مطبوعات و انتشارات را مقدور می سازد. در واقع این تنها بخش محوطه ی گرافیک است که بدون همکاری عوامل ذکر شده (بجز موارد استثنائی) نمی توان در آن کاری از پیش برد. یک نشریه ی حرفه ای نمی تواند مدیر هنری نداشته باشد، نمی تواند از امکانات تایپ و تایپوگرافی صرف نظر کند، نمی تواند از عکاسان استفاده نکند و نمی تواند از همکاری تصویرسازان چشم بپوشد.

نشریات به معنی واقعی همکاری گروهی را می طلبد. همکاری برای هدفی معین و مشخص که ماورای امیال شخصی دست اندرکاران است.درست مثل یک پازل که تکه های مختلف در کنار هم تصویر بزرگتری را می سازند و برای تکمیل پازل هر تکه به اندازه ی دیگری اهمیت دارد. البته ساختاری هرم گونه برای مدیریت یک نشریه لازم است. ولی حتی کسانی که در منطقه ی نوک هرک اند نیز به هدف ارتباط با مخاطب بیش از امیال شخصی ارزش می گذارند."

همانطور که در بخشی از یادداشت فرشید مثقالی خواندید، حیطه ی نشر و چاپ، حیطه ی جذاب، متفاوت و البته حساسی است که لازم است بطور کارشناسی به آن پرداخته شود. این زمینه هیچگاه رو به کسادی نخواهد رفت و  به دلیل رواج آن میان مردم، اهمیت خود را از دست نخواهد داد.علاوه بر مقاله ی بالا ، قصد داریم نکات کاربردی تری را درباره مدیریت یک نشر در در شماره های آینده ی یاقوت ارائه دهیم.امیدواریم که مفید واقع شود.


فرشید مثقالی- مجله حرفه هنرمند - نشرومطبوعات

۱۰۶۳نمایش ۹۳/۱۲/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی