طراحی یک شخصیت کمدی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۱خرداد

الهام کاریکاتور از منابع بسیار  زیادی نشات گرفته است . کاریکاتور از نظریه یک داستان تا یک ستینگ مشخص یا شاید یک کاراکتر میباشد . این مقاله مربوط به چگونگی نوشتن یک متن کمدی یا شخصیت های مشخص نیست اما شما را در جریان مشاهده نظرات شخصیت تان از طریق تحقیق آزمایش و پالایش قرار میدهد.

با ایجاد یک صفحه کاراکتری شما پیش از آغاز کشیدن کاریکاتورتان احتمالا آماده میشوید و شما مرجعی خواهید داشت که ظاهر کاراکتر شما را ثابت نگه میدارد .

  1. اینکه بدانید کاراکتر شما کیست

پیش از آنکه شروع به کشیدن هر کاراکتری کنیم برخی کارهای آماده سازی اولیه کمک زیادی به ما خواهند نمود . مشخص کنید کاراکترتان در مورد چه چیزی خواهد بود ( شکارچی Stoic Vampire ؟ یا دانش آموز دبستان Ditzy ؟) و سعی کنید موقعیتی را که کاراکتر در آن قرار دارد تصور نمایید . یک کاریکاتور اکشن دارای ویژگی های بدنی در حرکت است در حالیکه در مورد  یک کاریکاتور رمانتیک بیشتر باید بر روی عبارات ظاهری اش توجه نمود .

مرحله اول

من تصمیم گرفتم تا یک کاریکاتور خنده دار درباره آشپزی بکشم . بنابراین کاراکتر من از نوع یک سر آشپز بود .هنگام بررسی و تحقیق دراینتر نت در مورد تصاویر مرجع من گزینه هایم را در نظر گرفتم . در مورد اهداف کمدی من واقعا نیازی به ترسیم صحیح لباسهای سر آشپز نبود اما به دست آوردن جزئیات کم اینجا و آنجا تصویر سازی را بهتر از زمانی میکرد که من هر چیز که در ذهنم میگذشت را مطرح نمایم .

بله من معیارهایی را یافتم که میتوانستم در تصویرم به کار برم . حالا برای کسی که تصمیم دارد اینگونه به نظر آید من باید چه چیزی را بکشم ؟

مرحله دوم

هنگام طراحی کاراکتر ها بهتر است از سه شکل مهم و اصلی استفاده نماییم : دایره مربع و سه گوش . ما باید کاراکترهایی را که اجزا دایره و گردی مانند دارند در طرح مان به کار بریم  در حالیکه کاراکترهایی که از مربع ساخته میشوند ثبات و استحکام را نشان میدهند . کاراکترهای با اشکال سه گوش و زاویه دار ظاهر کاری و فعال را نشان میدهند و نیز در ظاهر خطر ناک دارند .

با ترکیب کردن این اشکال دریک طرح مفاهیم زیادی تعبیر میشوند . بنابراین چند ترکیب را برای خودتان امتحان نمایید . در حالیکه اینها از قانونی پیروی نمیکنند ولی میتوانند تفریح جالبی در نقاشی باشند و همچنین تحلیل و بررسی هر شکلی اغلب برای قهرمان تصویر سازی یا مثلا کاراکتر های بد ذات به کار میرود .

مرحله سوم

هنگامیکه طرح اولیه را میکشیم همه آنچه را که در ذهن مان میگذرد و حتی چیزهایی که فکر میکنیم به کار نمی آیند  را امتحان میکنیم .ابتدا با کلیشه سازی و متضاد های آن آغاز کنیم . هنگامیکه به آنچه میخواستید دست یافتید –خواه طرح کامل یک کاراکتر باشد یا فقط به صورت جزئی آمده باشد – آن را به مرحله بعدی طرح هایتان بفرستید و ادامه دهید تا به آن چیزی که میخواهید اساس کاراکتر تان باشد دست یابید .

من ترجیح میدهم طرحم را به صورت دیجیتالی در فوتو شاپ ادوبی رسم نمایم  اما شما میتوانید از هر برنامه ای که احساس میکنید برایتان بهتر است استفاده نمایید . خواه یک برنامه نرم افزاری یا طراحی به شکل سنتی با مداد  و کاغذ باشد . بعد از این کاراگر طراحی با روش قدیمی را انجام دادید  بهتر است به یک اسکنر دسترسی داشته باشید تا از آن نسخه برداری کنید بگردید و برخی طرح ها را نشان دهید .

2. یک چهره درست کنید

 حالا ما از تحقیقات و شیوه های اولیه طرح مان استفاده میکنیم و مفاهیم کاراکتری زیادی را برای انتخاب خواهیم داشت . هنگامیکه این نظرات مختلف را با هم مشاهده میکنیم پیدا کردن آنچه میخواهیم کاراکترمان باشد یا اینکه چطور نباشد آسانتر است . از احساس خودتان کمک بگیرید یا در صورت عدم اطمینان از عکس العمل دیگران استفاده نمایید و مفهوم کاراکتری را که میخواهیم روی یک طرح کاغذی پیاده کنیم انتخاب نمایید .

مرحله اول

چون این کاراکتر نمیخواهد هدف و موضوع یک تصویر خاص باشد و البته بازیگر انواع کاریکاتورهاست پس حائز اهمیت است که احساسات و عملکرد ها را از طریق حالت های چهره و حرکت اندام ها انتقال دهد .

در اینجا اغراق شده است . در حکم قانون اغلب بهتر است به بالا پیش رویم تا اینکه عقب برگردیم  و و شاید اگر خیلی شکاف ایجاد میشود کمی مانع آن شویم .

البته خیلی چیزها به سبک نیز بستگی دارند . اما حتی برای کاریکاتورهای واقعی تر بنده پیشنهاد میدهم حالت را کمی بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید بکشید . شدت یک طرح اغلب بعد از جوهر کاری رنگ آمیزی اضافه نمودن رنگ زمینه اثر گذاری و .... ملایم تر میگردد .

بعد از آنکه یک طرح اولیه و آراسته و پاکیزه طراحی نمودیم باید از زاویه های مختلف آن را امتحان کنیم . کشیدن کاراکتر را از پشت و پهلو امتحان کنید و ببینید آیا لازم است تغییراتی در آن دهید .

مرحله دوم

بعد از کشیدن کاراکتر از جلو منتظر بمانید . ما میخواهیم با گرفتن یک کپی از طرح اولیه جهت کشیدن پشت آن در زمان مان صرفه جویی نماییم .

اگر از فوتوشاپ استفاده میکنید میتوانید از طرح تان با گرفتن کلید Alt در حالیکه تصویر را درگ میکنید یک کپی تهیه کنید سپس آن را با فشار Command-T برای Transform Tool  دوبل نمایید و راست کلیک کرده و از منو پایین آمده Flip Horizontal  را انتخاب کنید . حالا شما یک پایه برای کشیدن نمای پشت کاراکتر دارید . از همین روش میتوان هنگام کشیدن یک برش عمودی یا پروفایل استفاده کرد .

3. جوهر در طراحی ادوبی

مرحله اول

حالا ما نماهای مهمی از کاراکتر داریم اگرچه اگر بخواهید آن ها را پیشرفته تر نمایید میتوانید  نمای سه چهارم از جلو و پشت را نیز به آنها اضافه کنید . من از این طرح خوشم می آید پس تصمیم دارم یک نسخه جوهری از آن تهیه نمایم .

من با انتقال فایل طراحی ام به طراحی ادوبی آغاز میکنم و ایکون فایل را به روی صفحه آورده و سند طراحی ام را باز میکنم .

مرحله دوم

با درست کردن یک برس ساده برای جوهر کاری با کشیدن یک دایره آغاز میکنیم –از ابزار Ellipse Tool   استفاده مینماییم – و یکی از نقطه های اصلی و تکیه گاه را به سمتی میکشیم وبا تبدیل دسته به کنج  از آن یک زاویه میسازیم.

در حالیکه شکل را در حالت انتخاب گذاشته ایم به منوی Brushes  میرویم و دکمه New Brush  را کلیک کرده و Art Brush  را انتخاب میکنیم .

مرحله سوم

وقتی روی دکمه OK در انتخاب قبلی کلیک نمودید پنل Option  باز میشود و شما میتوانید برای برس تان نام بگذارید . گزینه های زیادی وجود دارند که شما میتوانید برس تان را با جوهرتان تطبیق دهید اما برای این مقاله برسی مانند همین خوب است . مسیر طرح پیش فرض از از ضخیم شروع شده و به یک خط تیز  ختم میشود که همان چیزی است که ما میخواهیم .

مرحله چهارم

چون هر لحظه ممکن است بخواهیم سایز برس مان را تغییر دهیم اما نمیخواهیم هنگام جوهر کاری جوهر پایین بریزد از همان ابتدا دو میله با اندازه های مختلف درست میکنیم . هنگامیکه یکی را انتخاب نمودیم برس همان سایز جدیدی را که در پیش فرض داشت میگیرد تا اینکه ابزار دوباره باز شود . به محض ساختن میله هایی با سایز های مختلف در طراحی میتوانیم بدون توقف و نوشتن سایز قلم همان سایزی را که مورد نظرمان است را از بین میله ها انتخاب نماییم و به طراحی ادامه دهیم یا اینکه یک سایز از منو پایین آمده انتخاب نماییم .

مرحله پنجم

من برمیگردم و دوباره همانطور که جوهر کاری میکردم به کارم ادامه میدهم اما میدانم که در  ادوبی طراحی میکنم . بنابراین هر جا میتوانم از عناصر و جزئیات مثل چشم ها کپی میگیرم و از ابزارهایی مثل Ellipse Tool  برای کشیدن اجزای گرد به جای کشیدن هر خطی با برس استفاده مینمایم .

شما تا حالا متوجه شده اید که خطوط زیادی هستند که به طور شیب دار با هم تلاقی کرده اند . ما باید آنها را هر چه زودتر تصحیح نماییم اما دلیل آنکه ما نمیتوانیم خطوط را در همان جا پایان دهیم به خاطر برس هاست . Art Brush  از یک نشانه استفاده میکند که در مسیر طراحی شما فشرده میشود بنابراین به عنوان مثال تاثیر تیزی آنجایی خواهد بود که خط پایان میپذیرد . به همین دلیل است که ما باید میله ایی را در بعضی جاهاد کمی بلند تر بکشیم تا تیزی سبب نشود خط در تقاطع ها با سایر خطوط قطع گردد .

مرحله ششم

هنگامیکه جوهر کاری تمام شد زمان آن است که کمی آن را پاکیزه نماییم . همه چیز را انتخاب کنید و شروع نمایید و سپس از منو بالا Object > Expand Appearance  را انتخاب کنید .

مرحله هفتم

حالا میله های برس ها به سمت مسیر های ترکیبی کشیده میشود . از اینجا وارد پنل Pathfinder شوید و در حالیکه کل شکل در حالت انتخاب قرار دارد  روی Divide کلیک کنید .

این کار مسیرهای ترکیبی تقاطع ها را به قسمت های کوچک تقسیم میکند . حالا شما میتوانید خطوطی را که میخواهید از بین ببرید انتخاب نموده و دو بار روی Backspace  بزنید .

این طور کمی بهتر میشود اما بیایید وارد مراحل بعدی شویم تا مطمئن گردیم ما فقط از هنر خطوط استفاده کرده ایم نه نقاط و یا سایر بقایای فرایند . یک مسیر بسته را هر جایی از طرح مان انتخاب میکنیم و Select>Same> Fill Color  . سپس از انتخاب مانروی یک سطح جدید کپی یا کات گرفته و قبلی را پاک میکنیم .

یک ایده خوب آن است که نام مناسبی برای این سطح بگذاریم مثلا "هنر خط" و آن سطح را قفل نماییم . مثل مرحله قبلی یکبار دیگر  وارد پنل Pathfinder  میشویم و در حالیکه همه خطوط هنری در حال انتخاب هستند روی Unite  کلیک میکنیم .

4. با رنگهای جهانی و live Paint  آن را رنگ آمیزی کنید

مرحله اول

آخرین کاری که باید انجام دهیم آن است که راجع به طرح رنگ تصمیم بگیریم . ما میخواهیم از رنگهای جهانی استفاده نماییم به همین خاطر باید بعدا تنظیم کنیم که کی ما میخواهیم کاراکترمان را در محیط قرار دهیم .

با ایجاد یک لایه جدید به نام "رنگ" شروع میکنیم و آن را زیر لایه "هنر خط" میگذاریم . رنگهای اصلی را که میخواهید استفاده نمایید انتخاب کنید . آنها بعدا راحت تطبیق میابند . بنابراین زیاد نگران نباشید که حتما آنها را از ابتدا در جای درست شان قرار دهید .

مرحله دوم

با کلیک بر روی دکمه New Swatches  در پنل Swatches  برای هر رنگی رمز جدیدی بگذارید . رنگ رمز گذاری شده را دابل کلیک کرده تا به پنل Swatch Option  دستیابید . من پیشنهاد می کنم رنگ هایتان را زود  نامگذاری کنید تا همه چیز سازمان دهی شود اما بعد از این کار باید جعبه Global  را کنترل نماییم .

OK  کنید و سپس برای بقیه رنگ ها ی کاراکترتان هم همین کار را انجام دهید . اگر میخواهیم بعدا رنگها را تنظیم کنیم باید رنگ کد گذاری شده و هر چیزی را که میخواهیم آن رنگ را به خوبی تغییر دهد تغییر دهیم .

مرحله سوم

رنگی را که میخواهید از آن استفاده نمایید انتخاب کنید و سپس همه خط های نری را انتخاب کنید . وارد پنل Tools  شوید و  Live Paint Bucket  را انتخاب نمایید . در حالیکه این ابزار فعال هستند روی منطقه بسته کلیک کنید و میبینید که با رنگ انتخاب شده شما پر خواهد شد و به شما اجازه خواهد داد رنگهای اصلی را سریع به کار برید .

مرحله چهارم

حالا همه رنگهای اصلی را بدون سایه در جای خود قرار میدهیمتا کمی وسیع تر به نظر آید . برای سایه روشن زیباتر و رنگهای سایه دار رنگهای پالت را دوبرابر کرده و وارد پنل Color Guide  میشویم .

شما از طریق دکمه سمت راست بالا ی پنل میتوانید به منوی پایین آمده دست یابید که به شما کمک میکند از حالت Show Tints/Shades  پیش فرض به حالت  Show Vivid/Muted تغییر دهید که بنده فکر میکنم رنگ بهتری را برای کاریکاتورتان انتخاب می کنید . از اینجا فقط پالت رنگ دوبل را به سایه های تیره تر و روشن تر رنگهای اصلی تغییر دهید .

مرحله پنجم

حالا ما گزینه های خوبی برای انتخاب داریم بیایید سایه زدن را آغاز نماییم ! این کار وقت زیادی میگیرد چون راهی برای خودکار و اتوماتیک کردن این مرحله وجود ندارد اما این کار کاراکتر ما را مضحک و خنده دار میکند .

اگر میخواهید رنگها را کمی تنظیم نمایید بهترین کار آن است که وارد پنل Color  شوید دکمه راست بالایی  را کلیک کنید و از منو پایین آمده HSB را به جای Hue, Saturation و Brightness انتخاب کنید .

 حالا یک نسخه رنگی از طرح مان از نمای  جلو و پشت و پهلو  تهیه میکنیم . ما باید یک تصویر خوب از آنچه به نظر میرسد داشته باشیم . اما چون این ستاره کمدی  ما خواهد بود باید خوب عمل کند بنابراین بگذارید آن را کمی امتحان کنیم .

5. احساسات کاراکترتان را بیان نمایید

وقتی از ظاهر کاراکترتان احساس رضایت نمودید زمان آن رسیده که به حالات چهره و زبان آنتوجه نمایید . درست مثل زمانیکه طرح اولیه کاراکترمان را کشیدیم من پیشنهاد میدهم طرح های زیادی بکشید .

صورت ها را شاد غمگین عصبانی و .. نکشید اما به انواع شادی ها غم ها و عصبانیت ها فکر کنید . چهره های ما با شدت احساسات و دلایل آنها  تغییر می کنند . هنگام نقاشی برای یک کارتون یا سبک منگا جزئیات زیادی وجود ندارد اما به شما کمک میکند تا تا آینه ای کنارتان داشته باشید و چهره های خودتان را بکشید . شما به چیزهایی دست میابید که پیش از آن اصلا به آن فکر هم نمیکردید .

هنگام طراحی به سبک کمدی که بر روی کاریکاتورمان انجام می دهیم هر چه حالات چهره کاراکتر را با کشیدن آن به سمت مثلا مو ها و لباس ها بکشیم جالب تر خواهد بود . توجه داشته باشید چطور سر آشپز کاراکتر مانند مو و بافت در کنار کاراکتر قرار میگیرند .

6. نقاشی های ژستی و اشاره ای را به طرح های عملی تبدیل نمایید

البته که  ما با استفاده از زبان زیاد ارتباط برقرار میکنیم بنابراین طرح های مختلفی را برای کاراکترمان امتحان می کنیم . از همین فکر می توان در اینجا استفاده نمود : چطور وضعیت این کاراکتر نشان میدهد او غمگین یا خوشحال است ؟چطور با احساسات مختلف از نا امیدی گرفته تا ویران شدن متفاوت است ؟    

در حالیکه برای طرح ها و حالات منابع آن لاین زیادی وجود دارد اما بهتر است خودتان با یک آینه یا یک دوربین یا به کمک دوستتان آنها را بکشید و این کار جالب تر هم خواهد بود . یک بار دیگر به شکل های اصلی تان که کاراکترتان را میسازند برگردید و تصاویر ساده ای با حالات مختلف بکشید . به حرکت های ژست توجه کنید و نگران صحت و درستی آن نباشید .

شفافیت لایه تصویر را کم کنید و یک تصویر جدید بالای آن جایی که طرح ها را روی نقاشی های حالات مناسب کشیده اید رسم نمایید . امتحان کنید ببینید کاراکتری مانند این راه خوبی برای این است که ببینیم طرح مان از همان ابتدا که آن را کشیدیم خوب عمل میکند .

همه را کنار هم قرار دهیم

بیایید تصاویرمان را در یک جا قرار دهیم و ببینیم آیا همه با هم مانند یک کاراکتر هستند . چون این کاراکتر تنها ظاهری خنده دار و مضحک را در یک نمایش خنده دار میسازند صفحه کاراکتر آن مانند یک کاراکتر مهم در یک نمایش خیالی استادانه نمیباشد . اما مشاهده مزایای ساختن یک صفحه کاراکتر پیش از کشیدن کاریکاتور آسان است . من اغلب این اشتباه را میکنم که فرض میکنم یک تصویر از ظاهر کاراکتر دارم و شروع به کشیدن کاریکاتور می نمایم تا بفهمم هنگامیکه تمام کردم و آن را مرور نمودم مانند شکل قبلی نشده باشد .

بد نیست چیزها را ساده نگه داریم چون (بسته به کاریکاتور موضوعی ) شما باید این کاراکتر را زیاد بکشید . هنگام طراحی اولیه طرح مان باید جزئیات زیادی را به آن اضافه نماییم در همان طرح اول باید ظاهر آن را خوب بکشیم اما باید آن جزئیات را تا تمام شدن کاریکاتور ارتقا دهیم .

کشیدن کاریکاتور پروسه ای است که مراحل زیادی دارد بعضی از آنها ممکن است دو برابر زمان ببرند . راهی برای نادیده گرفتن تمتم آنها وجود ندارد اما امیدوارم با وارد شدن در فرایند بارش مغزی طرح و مطالعه واقعیت و بهبود عقاید و نظرات در ابتدای پروسه خودتان را از درد سر های بعدی خلاص کنید و احساس اعتماد به نفس خواهید داشت وقتی برای اولین بار کاراکترتان را در یک داستان به کار میبرید . 


منبع

۲۲۸۶نمایش ۹۴/۰۳/۱۱

نظرات  (۱)

عالی مرسیییییییییییی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی